onsdag 22 mars 2017

Höna och klänning

Virkade grytlappar får mig att tänka på den hemska syslöjden i skolan! Där kämpade jag med en grytlapp som bara ville bli något som var allt annat än tät och fyrkantigt. Men så förälskade jag mig i den här hönan. Och snart är det påsk! Åh så rolig den är att virka. Finns många tutorials på nätet.

Bildresultat för virkade underlägg
Pyssel o Fix
BautaWitch
Jag hoppas de får göra roligare grylappar i slöjden nuförtiden.
Anettes pysselrum

Klänningen är på gång. Hittade först ingen vit grövre sytråd till stickningar och testade en grå. Det blir inte lika  stark kontrast som vitt. Men idag var jag på Ohlssons Tyger och där hade de vit tråd för dekorationssömmar och stickningar. Testade, men har inte bestämt mig än....



Hoppas att bli klar till på fredag. Då åker vi!! Till symässan i Malmö. Som jag längtar. Till hela helgen faktiskt.  Allt ifrån tågresan tillsammans med yngsta dottern och allt kul vi kommer att göra tillsammans med äldsta dottern och var för sig. Blir som en minisemester.
Den gröna kjolen blev så bra. Precis som jag tänkt mig.
Tyget är en stuv från   Ohlssons Tyger.  Jag älskar tyget. Har en liten bit kvar. Kanske den räcker till en jacka. En kort jacka. Ny dräkt till våren?

2 kommentarer:

  1. Och jag hade problem med stickningen i syslöjden i skolan. I femte klass fick vi välja om vi ville sticka ett par sockar till oss själva eller en liten provsocka med kort fot och skaft. Jag valde provsockan. Sen flyttade vi och jag bytte skola efter jullovet och där stickade alla riktiga sockar och var nästan klara med sina och jag kämpade på med min lilla provsocka nästan hela vårterminen också :D. Det var inte kul alls.

    SvaraRadera
  2. Jamen visst är det konstigt att vi fått detta handarbetsintresse trots alla de slöjdalster vi kämpat med! Tack och lov!

    SvaraRadera

Blir glad om du skriver en rad när du kikar in här