måndag 30 maj 2016

Nu broderar jag och snart syr jag....



Jag har planer nu. Försöker lämna instruktions- och ritstadiet av grundmönster.Det är inte lätt för det är så roligt att rita och se att en toile uppsydd efter dessa streck och mått kan bli ett plagg som passar!!
Men nu måste jag TÄNKA  att jag ska SY! Riktiga plagg.
Har försökt rita en blus som jag vill sy i tyget jag köpte till kjolen på Tusensköna Tyger. Kjolen är ju klar, jätteskön att bära, blev en riktig fullträff.
Kämpar med toilen. Ärmen blev lite för stor. Har lite att grunna på där.

Sen har en kompis sytt en jättefin klänning som jag blev så inspirerad av.
Vill rita och göra en variant av hennes klänning.



Är så glad! Nu har jag hittat gardiner till allrummet i Huset i Spanien. Var bekymrad över hur jag skulle få in värmen och färger i rummet.
Tanken är ljust och svalt utan att det blir kallt och tråkigt i uttrycket.
Basen är brutet vita väggar och blå soffa, matbord i ljus ek och matstolar.
I varma toner men kallt och kalt.  Golvet är terracottafärgat. Bind ihop det! Tänkte jag och fick lite panik.
Men nu så är jag på spåret igen.
När jag hittade gardinen så hittade jag färgerna.


Var till Hemslöjden och hittade material till första kudden. Ett 60-tals broderi, fritt (mycket fritt) efter mönstret Teater, ur boken Broderier från 50- och 60-talet.

Jag gjorde andra färgval.  Spännande att se om det gör sig i soffan och ihop med gardinerna. Vävens färg är lite mer blå än på bilden.

Jag älskar de här broderierna. Färgstarka och häftiga. Det skulle vara roligt att göra tavla av Äppelpäppel....dukar med Silverrosor....Åh så skönt att aldrig vara sysslolös.


Har virkat ihop 12 glasunderlägg och börjat på nästa. Bra värdinnegåva och kul att duka med. Verkligen roliga att göra. Lättarbete att att ha med på resan.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du skriver en rad när du kikar in här