måndag 23 maj 2016

Mönsterkonstruktion och virkning

Nu är jag klar till 50% med instruktionsarbetet av mönsterkonstruktionen.
Kjolen Ärmen och Liv/Klänning är färdigt.  Kvar är Byxor. Och korrekturritning. Så kanske man kan säga att jag är klar till 70%?
Liv/Klänning var mycket att reda ut och eventuellt är byxans instruktion lite mastig i grenpartiet men i övrigt är det ju enklare.
Det visar sig.


Det är så kul att kunna rita sina egna mönster,
och även andras.
Ska sy en toile av kjolen till dottern. Hon har önskat sig en omlottkjol. Det ska bli kul att göra.

Virkning är också så roligt. Nu har jag gjort klart 6 st glasunderlägg i garn och med mönster från Bautawitch.
De är så fina. Gladrosor!
Sjalen är det lite kvar att göra på, men det är ett vilsamt projekt, över tid.
Kudden är lite halvklar. Också ett projekt. Över tid.
Så nu tänker jag börja på nya glasunderlägg i gladfärger. De förra var ju som solrosor.
Hade också en plan att virka en korg i t-shirtgarn eller bomullsgarn. Köpte ett underbart garn i bomull/polyester  Home sweet Home från svarta fåret. Men. Detta  måste jag öva på. Virknål nr 8 och så förstår jag inte mönstret. Eller rättare sagt jag tänker ett och mönstret säger antagligen något annat för resultatet blir inte som på bilden.....Det blir att repa upp och böra om. Lite kul det också.

I går kväll var det en underbar kväll. Vi satt ute hos goda vänner, länge, innan vi gick in.
Idag var det 25 grader varmt. Det är så skönt att vara ute .  Och all blomning doftar så.

Äppelträdet snöar nu....

2 kommentarer:

  1. Det låter roligt med kursen du har gått. När jag var yngre var jag sugen på en kurs i mönsterkonstruktion men det blev aldrig så. Men kanske när jag blir pensionär om några år. Virkboken i förra inlägget har jag letat efter men inte fått tag på men nu ska den visst komma ut igen i augusti och då ska den bli min. Lycka till med nya huset!

    SvaraRadera
  2. Rekommenderar verkligen en kurs i mönsterkonstruktion. Det är både kul och användbart. Roligt att virkboken kommer ut igen. Då ska jag också passa på att köpa den. Tack för tipset.

    SvaraRadera

Blir glad om du skriver en rad när du kikar in här