onsdag 23 september 2015

Resa med många intryck

Nu har jag och familjen åkt tåg och det ordentligt!
Lilla Torg, Malmö
Först till Malmö, för att sen nästa dag åka till Köpenhamn och efter incheckning på hotellet åka vidare upp till Louisiana. Och sen samma resa tillbaka med en natts uppehåll i Köpenhamn.
Och många intryck har det blivit.
Ett som gjorde mig både betryckt och sorgsen är de flyktingar som väntade på Malmö station. Tålmodiga, trötta men samlade väntar de sittande på golv, soffor och där det går att sitta. Vuxna kvinnor och män, med ungdomar, små barn och några spädbarn.
Men jag känner mig också glad och imponerad när jag ser de frivilliga (?) hjälparbetare med t-shirts med texten "Kan jag hjälpa dig?" både på engelska och syriska (tror jag det var) och det arbete de gjorde. De gick runt hela tiden och svarade på frågor, kom med värmd vällingflaska, delade ut något att dricka eller äta och visade vägen ut till tåg och bussar när det var aktuellt, tolkade och de var i rörelse varje gång vi passerade eller stod där och väntade på våra tåg.
Dessutom fanns  Migrationsverket utanför med två husbilar och personal. Jag hoppas alla blev hjälpta och att det var som det såg ut. En organisation som fungerade, människor som blev hjälpta så snabbt det bara är möjligt.
Och det känns så avigt att vi åkte så där till Louisiana och till olika platser i Köpenhamn och Malmö och bara var lediga och lyxiga samtidigt som de här människorna inte visst hur nästa timme eller dag skulle se ut för dem.

Nu är det svårt att berätta om allt det andra vi upplevde så det blir nog en annan dag. Vi hade det jättebra i alla fall och det kändes privilegierat att vi var tillsammans, fria och trygga att göra som vi ville.

Men en sak bara måste jag berätta om:
Jag har vunnit 5 meter tyg Kinnamark !!! Fick besked härom på söndagen.
Jag vann genom att rösta på Finaste Mattan s sida  på det tyg som jag tyckte var vackrast på Kinnamarks hemsida. Alla deras tygerna är så vackra och så tidlösa. Det tyg jag tycker är finast är det här:
Floral design Ann Hjers

Designat av Ann Hjers för Kinnamark   
Gissa om jag blev glad!

Nu är jag rik på upplevelser, mätt av god mat o dryck och nöjd på tågresor. För ett tag i alla fall. Och om  Louisiana, Ristorante Italiano på Fiolstrade 2, Jensens böf,
Mello Yello och Picolo Mondo på Lilla Torg, Stoff & Stil och allt det andra, ja  det berättar jag om en annan gång. Och nu är jag boostad med ny energi, det känns skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du skriver en rad när du kikar in här