måndag 7 september 2015

Och det blev ljus och en klänning

Åh vad jag ser nu! Syrummet är ljusare än ute sa dottern. Rätt!
Känns riktigt bra. Svårt att ta bild på ljus men tro mig, det är ljust nu!

Lite mindre bra blev klänningen, för stor upptill och för kort nertill. MEN då får det vara en prototyp eller voile och nu vet jag vad jag ska ändra på. Trodde inte jag behövde ändra så mycket men lite mer än axelbredden tydligen. En storlek mindre  i livet och ökning med 5 centimeter på längden om det ska vara en klänning. Inte mycket mer eller svårt så det är ok.

Lyckan är ju ett mönster som bara är att klippa ut och sy efter. Blusen Jasmine från Colette är ett sånt mönster. Dessutom ingår sömsmån. Det är ju alltid lättare att sy efter tycker jag.
Första Jasmine-blusen jag sydde
 
Så det mönstret använder jag till tyget som jag inte skulle köpt hos Tusensköna tyger men inte kunde motstå. Gör om modellen lite så det blir ett kantband med knyt istället för krage och så ska det vara släta ärmar.
 
Regnet öser ner i helgen men vi hann plantera höstblommorna i krukorna innan himlen öppnade sig helt.
Igår skulle vi åkt till Ödeshög och ätit Schnitzel och susat runt på Östgötadagarna. Blev inte något av pga vädret. Vi sparar det till nästa helg eller nåt.
 
Helgen därpå sen blir det en tripp till Malmö och Köpenhamn. Ska bli roligt, för förhoppningsvis blir vädret bättre än förra året när vi gick runt i Köpenhamn i hällregn.
Då hade vi ett "program" där vi skulle till Carlsberg-bryggeriet, museet i Söndermarken (Lars Winnerbäck var bl a orsaken till det) och Louisiana.
Bussarna gick inte som de skulle pga vägarbeten, regnet öste ner och tidplanen sprack. Inga bilder togs heller. Men;
Vi åt en jättegod lunch i Nyhavn, såg utställningen i museet/vattencisternerna under Söndermarken och gick genom den vackra parken till Carlsbergsbryggeriet och fick en informativ rundvandring där.
Sen åkte vi tillbaka till Malmö. Det var en trevlig resa trots regnet men jag tror att Köpenhamn är trevligare i solsken.
Skam den som ger sig. Vi kör igen.
Calpe Spanien sen kväll
Spanska Trappan i Calpe väg upp till Gamla Stan

Sommaren är inte längre bort än en tanke.......

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du skriver en rad när du kikar in här