tisdag 4 augusti 2015

Fina blommor och nya platser

Nu har jag vilat från syet helt och hållet i snart tre veckor! Läst bloggar och fått nya tips och ideer. Men har inte haft en chans att dra igång något!!! Lite skönt på ett sätt. Jag har verkligen fått vila. Det är så lätt att köra igång med saker som inte blir färdiga. Typ som att få feeling i 120........

Hittade bl a Mönsterarkivet  
Och där hittade jag så mycket fint. Som den här lilla blomman!
DSCF2681
MiA:s Mönster på African flower
Och här är : En beskrivning till, visst är den också jättefin?
Den är inte ny förstår jag men jag har inte sett den förut. Jag fastnade för den och den är så vacker och användbar till mycket. Så det blir ett "framför-Tv:n-pyssel" i höst.

Eftersom jag inte har varit hemma kunde jag alltså bara se men inte göra. Läsa alla bloggar som finns! Alla duktiga bloggare som gör så underbara saker och ting.
Mitt huvud är fullt. Någon gång ska jag också ha symester.
Imorgon blir det inköp av material till syborden och i syrummet är det "städning pågår". Därefter ska jag försöka göra en liten plan för hösten. Blir den liten? Skulle inte tro det.

Mina tomater har vuxit men inte blivit röda?
De har stått så de har fått allt regn som fallit men där har nog inte varit så varmt förstår jag.
Nu står de intill väggen mitt i solen och jag hoppas de "finner" sig och snart blir röda.

Blommorna klarade sig själva i två veckor. Tack vare regnet.
Längtar efter solmogna tomater igen.
Har precis lämnat ett hett Spanien och ett frosseri i goda grönsaker och annan underbar mat.
Den här soppan fick jag av misstag. Helt gudomlig! Då var jag glad att jag inte förstod hur man beställde och att det här inte var sås utan soppa.
På en vägkrog på väg till Calpe. De hade alltmöjligt uppradat vid ett stekbord: Kyckling, hamburgare och kött som stektes när man valt, det förstod vi. Sen så hade de, som vi såg det, pasta och en tomatsås...
Det bestämde vi oss för: varsin hamburgare, pasta och tomatsås. Bra. Vi betalade och de skulle komma ut med maten när den var klar. De kunde ingen engelska och vi bara några ord spanska. Men vi tyckte att de verkade förstå vad vi ville ha. Jättegulliga damer som lagade maten.
Det vi fick var en hamburgare i bröd med sallad, en välmatad pastasallad och en tomatsoppa.  Varsin av varje.
Ja, vi blev mätta och det var jättegott!
Men vi bestämde oss för att så snart det bara går ska vi lära oss spanska så vi kan ställa lite bra frågor och förstå de svar som vi får. Kan ju vara bra.....Eftersom de inte verkar förstå vad vi tänker..... :).

Packningen då? Ja jag hade minst antal kilo i alla fall men kom inte under 10 kg som jag tänkt mig.
Kunde inte låta bli att packa ner ett par långbyxor, 3 olika koftor, tre klänningar och 4 blusar som jag aldrig använde.  Ändå så la jag min necessär i makens resväska. Och alla pocketböckerna. Jag är på väg att lära mig packa lätt!
Ja vi har haft det så bra!
Kunde inte göra annat än ligga så här mesta tiden: 35 - 39 grader varmt! Gjorde inte som vi brukade, gick promenader och rekade runt. Det gick inte i den värmen.
Äta gick inte att göra före kl 20.30 på kvällarna.
Calpe på kvällen

Calpe var så fint! Åker ni dit så missa inte Gamla Stan och den underbara restaurangen Los Dos Canones.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du skriver en rad när du kikar in här