måndag 19 december 2016

Ingen julstress bara julmys

Och nu är listor skrivna och paket köpta och knäckebröd bakat.Listor som ska styra i vilken ordning maten ska lagas eller värmas, vad som ska finnas på bordet och när.
Paketen är inslagna och ska läggas under granen. Knäckebröd bakade jag dubbel sats av och kvar är sockerkakan med saffran och äpplen. Och kanske jag köper en kaka istället.
Julen blir lugn i år eftersom vi firat en julafton redan och nästa sittning, där är vi bara 3.
Och vi ska bara softa och gå efter mat och sovklockan hela dagen!
Försöker bestämma mig för en modell på en kjol som ska sys i tyg fyndat på  Ohlssons tyger.
Finaste ull i en blandning med siden och lite, lite polyester.



#ohlssons Tyger
Låg i lådan med kostymull. Känns mjukt och lyxigt. Kan inte bestämma mig för om jag ska göra en veckad vis kjol eller en rak med lite svaj nertill. Eller bara en rak och kort!
Den vita skjortan visades upp på kursen och fick både ros och ris. Axelsömmen var för långt bak och ärmen för snäv men i övrigt var den så bra.
Så jag kommer att göra en ärmlös tunika av blusen.
Har också ändrat på grundmönstret så axelsömmen hamnar rätt och kompenserat på ärmen.
Sen syr jag en ny vit blus. Gör om och gör rätt. Det är så roligt att lära sig att rätta så det blir bra.


Årets gran är en liten variant. Är liten, smal och  ruggig men försök har gjorts att pimpa den. 
Den lyser vackert i mörka december.

Det bor en liten tomte under granen. För att vakta paketen.
#ohlssons tyger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du skriver en rad när du kikar in här