lördag 30 juli 2016

Ljus i vårt hus och mer städning

Så kom då äntligen snickare och varmattenberedare och gubbar som satte upp och kopplade in och tog bort den gamla gasmodulen.
Nu har jag tvättat håret och duschat länge och  haft mig. Härligt. Städat igen och det var en fröjd att fylla skurhinken med varmt vatten direkt från kranen.
Elkillen harockså varit och satt upp lampor och lagat alla trasiga kontakter. Skönt. Vi ser nu även när mörktet faller och behöver inte vara rädda för stötar.
Han hjälpte också till att borra de hål som vår borrmaskin inte klarade för gardinstängerna. Och så har vi fått upp gardiner i ett rum.
Och så frågade vi om han kände någon rörmokare...det har blivit helt stopp i köksavloppet.
Det visar sig att han är en handyman! Har grejer i bilen och fixar både nya packningar och stoppet.

Sen blev det städning.
En trädgårdsmästare dök upp hos grannen. Jag tror alla här i urbanisationen har en kille som klipper häckar o gräs. Vi frågade om han kunde hjälpa oss .
Det slutade med att han klippte bort allt ogräs, körde jordfräsen några varv för att sen lägga ny gräsmatta. Nästa fredag. Kanske om leveransen fungerar.... Sen blir det lättskött och han kollar till det när det behövs. Skönt när vi kommer hit att inte behöva lägga 4 dagar på att röja trädgård. Det kan ju gå flera månader mellan besöken.
Och nu fick vi städa igen.
Både altan och fönster, för allt blev ordentligt nerdammat.  Också grannen blev tvungen att städa. Hörde vi. Torr jord yrde flera meter upp i luften.

Imorgon ska vi ta tåget och hälsa på ett par vänner som har lägenhet i Benalmadena. Ska bli roligt att se hur de har det. Och få prata och någon förstår det jag säger utan Google translate.
I oktober åker vi ner igen och då har jag bättrat på min spanska.  Definitivt. Det börjar bli jobbigt att vara utlänning och inte kunna språka. Så ska vi inte ha det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du skriver en rad när du kikar in här