måndag 2 maj 2016

Nu är det Maj!

Våren blommar på Södra Promenaden i Norrköping
och någonstans i skogen

Underbart! Allt spricker ut och grönskar, blommor blommar, fåglarna kvittrar och när solen är framme är den varm.

Tänk om man kunde sy något som höll kvar detta härliga tillstånd! DET vore underbart!

Exempelbild


Under tiden den idéen blir verklighet syr jag på min kjol. Började med att sy en toille.


Det jag gjort här är att från en rak kjol rita och klippa mönsterdelar för tre våder fram/bak. Börja bredda ca 20 cm upp på kjolen från nederkanten och sluta 4 cm ut från raka lodräta linjen vid kjolens slut. På alla sömmar utom mitt fram/bak.
Därefter ritade jag av ca 15 cm lodrätt från midjekanten, för en besparing. Och så ska det vara fickor!

Såg när jag sytt toillen att jag behövde ändra på den utsvängda linjen nertill. Vill ha lite vipp nertill men det blev väldigt böjda vippar.  Sömmarna drar åt olika håll.
Jag ritade om nederdelen så sömmarna ritades rakt snett utåt istället  för rundat utsvängda.

Klippte ut kjolen i det blå tyget. Provade och fick sy in ca 4 cm över höfterna, vad nu det kom ifrån?
Provade igen och helt perfekt !!
Roligt att ha ritat och sytt sin egen idé! Eller rättare sagt efter en idé som jag fick i tygaffären!
Ulla hade sytt en sån här kjol och jag var mycket lättpåverkad blev helt omvänd. Hade tänkt att köpa tyg till en tunika men det blev tyg till kjol och blus istället. Och nu är kjolen klar. Nu kan jag börja med blusen.
Så roligt det är! Äntligen är jag igång och syr. På riktigt.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du skriver en rad när du kikar in här