torsdag 28 april 2016

Mönsterkonstruktion och sömnad




Nu har jag ritat o ritat. Klippt och diskuterat. Jag har turen att ha  två kloka personer att diskutera med. För det behövs. Det är svårt ibland att se vilken konsekvens en ändring i mönstret får på plagget. Ja nu ska man ju sy toiller så får man svar men ibland orkar man inte sy för att se efter, bara ibland.
 
Nästa redigeringsprojekt blir byxan.

Men först ska jag sy en kjol och en blus.....kunde inte hålla mig utan åkte till Tusensköna Tyger i Norrköping. Blev inspirerad av en av ägarna som sytt en jättefin kjol med fickor. En sån som man kan ha jämt!
Tyget är tvättat lin, i en jeansblå färg.
Och så hade hon ett jättefint viscosetyg som passade så bra till.

Ja alltihop ropade på mig och jag såg de färdiga plaggen framför mig.
OCH så är jag så grymt sugen på att sy nu efter allt skrivande och ritande och provande. 
Måste naturligtvis rita kjolen och blusen och sy toille först. Det har jag lärt mig nu. Men sen är det bara att dra på!! Och förhoppningsvis ska allt passa som en andra hud.....
Spännande projekt!


När häggen blommar är det väl vår?
Och när det är vår behöver man en ny handväska eller hur?
Jag hittade en i går som jag tror är ett måste i min garderob!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du skriver en rad när du kikar in här