torsdag 10 mars 2016

Rita mönster o sy jelly roll quilt o köpa ett hus!

Söt bild hittad på nätet. Jag lånar den och visar den här....
 Ja inte är det lätt att rita mönster när instruktionerna saknar en liten faktor! Midjelinjen fick jag inte heller till på egen hand när jag försökte göra bakbyxan som hemläxa.  Så jag började sy ihop en Jelly Roll i stället.
Ja jag är inte klar med den bruna än men på god väg. Blev bara så förtjust i en rulle med vackra Tilda-tyger hos Panduro. Och nyfiken på att testa och sy raka remsor.  Det går så snabbt och är verkligen kul. Som omväxling till problemlösning. Har också hittat rätt pressarfot och det gör det hela lätt.

Ja och så åker vi igen. Till Spanien. Skulle velat åka en vecka senare eftersom vi ska få nyckel  till HUSET i månadsskiftet! Det är klart nu och handpenning är betald. Så jättekul!! Helt underbart!!
Men flyget beställde vi i julas till denna vårvecka och med icke ändringsbara biljetter. Hade fått semester beviljad och skulle ju säkert åka. Visste inte då att vi skulle hitta huset och dessutom köpa det innan mars månad. Och att överlåtelsedatum skulle bli redan den 31 mars.  Bara två veckor senare. ... ja ja inget att klaga på egentligen. Men snabbt har det gått.  Jag är bara glad och det ska absolut bli skönt med lite ledigt igen. Vi kan nu börja lära känna staden på allvar. Leta efter tygaffärer och så. Och äta gott och bara strosa utmed strandpromenaden i Fuengirola .
Bara vara! Lyx för själen.


Å så har jag varit på kursen i mönsterkonstruktion. Fick reda på att faktorn skulle vara 0,5.  Gissade det redan hemma men det blev ju inte bra ändå.
PLÖTSLIGT så såg jag där att jag använt måttet för min höft till midjan!  Det blev naturligtvis inte så bra. Bakbyxan såg ut som en strut....
Men nu så är det rätt. Hinner kanske sy en toile innan helgen. Spännande att ha ritat ett byxmönster efter egna mått. Tänk om det blir bra. Till slut.
Nästa mönster vi ska rita blir livstycket. Toppenspännande.

Nu vill jag gå i mina nya vårskor!

För snart är det väl vår... och jag vill gå UTAN strumpor men MED skor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du skriver en rad när du kikar in här