onsdag 26 augusti 2015

Klänning, blus, lite virkat o Dior

 
Klänningen blev klar. Jättenöjd blev jag. Sista sommarklänningen. Nu är det "vinterkollektionen" som gäller.

 
 Mönster Mississippi dress
Har även fått klart på blusen och den är lite mer åt vinterhållet. Hade svårt att hitta vilket mönster som skulle passa tyget men det blev snabbt löst. Tog ett favoritmönster ur Burda 09/2012 #109  som jag använt både till klänningar och blusar. Även som långtröja i en tjock jersey. Är så bra för det är lätt att sy i ärmen, man syr axelsömmen sist och ut på ärmen. Sen så är de långa insnitten från höften också bra för det blir en lite slankande effekt på plagget. Tycker jag i alla fall.

Eftersom jag blev klar där så letar jag nya mönsterideer. Det finns tyg till "höstklänning" och det finns viskosjersey till t-shirts i lådan. Hoppas hitta på något så jag kan sy av det jag har. Ska till Malmö i September och då blir det Stoff o Stil förstås. Och nya tyger! Jag har en liten fundering på en kappa......

Och så har jag ju hittat på att jag virkar. Sitter och knåpar med mina rutor och blommor.
Fann något annat gulligt idag:

Virkade baby converce
Mönstret jag hittade finns på bloggen heltvanligdag.blogg.se Verkar vara en vilande blogg. Men TACK för mönstret iallafall.
Jag ska försöka virka ett par, har en kollega som väntar tillökning. Har funderat väldigt på vad jag ska göra för present. Det här blir perfekt! Visst är de söta? Sen är ju frågan vilken färg....gröna kanske.

Går ni i funderingar på vad ni ska göra nästa sommar? Ett tips:

Åker ni till Granville i Frankrike, missa INTE det här!



Var i god tid och ha tålamod. Man måste köa och får bara gå in några i taget. Men så underbart!
Jag var där för två år sedan och då var där en utställning med, om inte alla så, väldigt många klänningar som Christian Dior har skapat. Klänningar i hela huset. Tyvärr orkade inte maken stå i kön och vänta på att vi skulle få gå in utan vände tillbaka till hotellet. MED KAMERAN! Så inga bilder blev det på allt det härliga.
Trädgården är vacker bara den. Strosa runt, vila på en bänk, fika och ta sen vägen utmed stranden tillbaka till Granville Centrum.
I år har de utställning med the New Look Revolution. Säkert värt ett besök!
Skulle vara så roligt att åka dit igen......det finns mycket i både Normandie och Bretagne att se och Frankrike är ju Frankrike! Och Dior är Dior. Får se hur man kan styra in på detta.......
Granville är för övrigt en riktig sommarstad. Trevlig strandpromenad och strand, mysiga restauranger, gamla staden på berget och så har man inte långt till Saint Malo och Mont Michel.  
Bildresultat för bilder granvilleBildresultat för bilder granville
Granville
Bildresultat för bilder granville



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du skriver en rad när du kikar in här