tisdag 26 mars 2019

Jag fixade sockan!

Wow vilken lätt och snabb socka detta var att sticka! Så finurligt mönster!
Och fin blev den också. Jag har aldrig sett denna typ av mönster förut.
Tack till dig du smarta kvinna som skapat detta mönster och dessutom delar med dig!

Jag tar mig friheten att skriva en instruktion på svenska till Video med instruktion till stickad socka
Så som jag fick ihop den.

Jag stickade i garn ”Mayflower, 1 class” med stickor 3, jag stickar 28 m/10 cm. Och det gick åt ett (1) nystan!! (stickade ett kort skaft)

Börja med att mäta foten. Är den 22 cm, lägg upp maskor så du stickar 44 cm.
Jag lade upp 120 maskor. (2,8 maskor x 44 cm=123,2 maskor)


Sätt markör mitt i.
Sticka rätstickning 6 cm.
Sticka nu ihop de mittersta 2 maskorna och vänd arbetet.
Lyft 1:a maskan, sticka två aviga maskor, sticka nästa två ihop, vänd.
Lyft 1:a maskan, sticka tre räta maskor, sticka nästa två ihop, vänd.
Fortsätt sticka slätstickning och:
lyft första maskan på varje varv och sticka en maska till i slutet av varje varv genom att sticka ihop två nya maskor.

När du har 3 - 5 maskor kvar på varje sida sticka rätstickning igen över alla maskor i 3-4 cm. Eller så högt du vill att skaftet ska vara.
Bild från videon, så här ska det se ut.


Sy ihop sockan som videon visar.
Klart!


Mitt nästa Yumico Higuchi projekt blir ett grytunderlägg!  Jag har ritat upp det och garn har jag,  det blir verkligen roligt att börja brodera på ett nytt arbete. Remsan är tvättad och ska pressas. Sen blir det bild.

Det är skönt att ha något att göra mellan alla flyttbestyr. Mycket har nu packats ner och vi väntar på första hämtningen av lådor,  den som Återvinningen ska göra.  Nästa sak som sker är den stora flytten, i början av april. Då ska möblerna magasineras en månad i väntan på tillträde till lägenheten.  Och vi åker på semester. Härligt att få åka iväg, att få göra något helt annat och inte plocka mer med rensning och packning. Som det blir nu är man på hela tiden och packar, sorterar och flyttar runt kartonger. Typ strukturerar eller nåt....

Idag såg jag att påsken är på väg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du skriver en rad när du kikar in här