torsdag 12 januari 2017

Färdigt grundmönster, äntligen!


När snöovädret bryter in över oss är det skönt att vara inomhus.  Afternoontea är en perfekt sysselsättning en ledig eftermiddag.
Efter en god stund i soffan är jag redo att ta itu med mitt nya skjortmönster.
På kursen fick jag hjälp av läraren att rita ett nytt grundskjortmönster och sy en toile.
Nu hittade vi vad jag gjort för fel! Jag envisades med att öka för mycket i halsringningen och minska på axelbredden. Tänkte inte på att det är ett grundmönster jag ritar. De måtten jag vill ha i halsringningen och axeln, de ändrar jag i efterhand när allt är färdigritat.  Åh så bra det blev. Dessutom behövde kullen höjas.
Ja då lärde jag mig något.

Toilen är sydd och godkänd och jättebra! Jag är så glad och mönstret är utlagd på tyget.
Bara att klippa och sy.
Och så kan jag börja ta mig an tygerna från Ohlssons Tyger. De har nog mognat nu.....

#Ohlssons Tyger     som blivit mina.

#Ohlssons Tyger

1 kommentar:

  1. Muchas gracias por tu visita!
    La blusa te quedó muy bonita, como todo lo que haces!!! Te felicito.
    Feliz semana.

    SvaraRadera

Blir glad om du skriver en rad när du kikar in här