söndag 20 november 2016

Vart tog tiden vägen?

Ja det blev ett uppehåll i mitt bloggande. Långt. Varför kan jag inte svara på. Gjorde annat bara. 
Jag virkade färdigt gästhandduken och började rita mönster. Igen. Det kan verkligen sluka tid.
Kursen i mönsterkonstruktion del två har börjat. Det är så roligt och så intressant. Jag vill göra ett mönster till raka byxor med två knapprader fram samt sneda fickor i sidorna. Lär mig på kursen att 4 cm från sidsöm ska fickan övre linje börja. Naturligtvis kan man lägga linjen var man vill men detta är en riktlinje.
Huj så svårt att få till insnitten där knapparna ska sitta.  Vill vika tyget i midjan lodrätt, utan att få för mycket tyg i slutet av vecket eller behöva klippa i tyget, och samtidigt ha en snygg sidsöm. Och att hålla trådraken. Och till slut så fick jag ihop det hela.
Bara för att upptäcka att det är alldeles för mycket tyg under baken.
Jag har alltså "a flat bottom". Men google och pinterest är det bästa som finns. Hittade denna underbara sida: The Sewing Lawyer,  med tips hur man löser detta.
om jag putar lite med baken så blir det jättefint!
Därefter var det dags för nästa utmaning. Skapa ett Dior-insnitt. Kan det vara svårt? Nej inte om man förstår instruktionerna.  Och det gjorde jag till slut.
Trög eller inte men en förenklad bild hjälpte mig att tänka rätt:
även här är Google ett bra redskap, lånad bild
Och nu ska jag få ihop en cirkelvolang till en klänning. Tror i alla fall att jag vill ha det.
Hittade nämligen ett underbart vackert tyg i extraprishyllan på Ohlssons Tyger
Linne, viscose och lite polyester. Färg champagne . Lite skrinklat och med någon typ av metalltråd som ger tyget en fin lyster.
Ja ett riktigt fintyg. Nu ska jag rita och sy en ärmlös klänning och en liten jacka. Eller en skrinkelsjal...Som jag kan ha över axlarna.

Stämmer det att när det är gott om rönnbär blir det en snörik vinter?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du skriver en rad när du kikar in här